Sunday, March 3, 2013

jika anda tahu apa maksud saya. vol 6



Jika ternampak ada orang yang bawa kereta berjenama mahal, rumah besar dan pakaian berjenama pasti ada suara suara sumbang yang mengatakan bahawa itu semua dunia semata mata. 

Tetapi sekurang kurangnya mereka tercapai cita cita dunianya. Hidup selesa dan mampu menggapai impian. Dan siapa kita nak menilai ilmu akhirat mereka yang mungkin lebih baik dari kita. Dua dua dapat. Dunia dan akhirat.

Kita pula yang asyik duk mengata ni, dunia entah ke mana, akhirat belum tentu lagi. 

28 comments:

whitecappuccino said...

betul...tengok saja x boleh ke...selalu sgt bagi negative remarks.

nurdani said...

pernah jugak tegur orang yang berfikiran macam tu, alih2 saya yang kena balik.

||Sis aLeaSaRa|| said...

betul tu.kalau org sekeliling sng,hdp mewah mesti ada je org mengumpat dan cr je kelemahan dan keburukan org tu hatta sekecil kuman pun,nk selongkar hbs kalah wartawan hiburan.

kalau org tu hdp ssh,pakai krta buruk,kje pgkt biasa2 je,pun msykt akan mengata "hah itulah dulu malas belajar,padan muka hdp ssh.dh tau ssh anak2 berderet2 then kuar tv,kuar paper mta belas ikhsan org ramai".

#sungguh saya tak faham kenapa kita semua mesti bersikap macam tu ye???


smbotak said...

Ada kawan aku kata, dia dikira berjaya kalau dapat memiliki ferrari. Itu indikator kejayaan dunia bagi dia. Tapi, pada masa sama dia juga seorang yang berilmu dan alim...

Tinta Lana said...

Ha ha ha ha

>_<

KonspiMaker said...

Setuju.Buat aku terfikir.

Arham Md Ali said...

Betul-betul. Atleast dioarang tu ada matlamat hidup. Kita asyik berdengki je dengan kejayaan orang lain. :(

Evagurl Izma said...

totally agreed.

sekurang-kurangnya dia usaha lebih drpd mengata lebih :)

Azlan Strider said...

betul..sifat iri hati perlu dikikis supaya ia tak menyekat diri dari mencapai apa yang nak dicapai..hehe

Regards,
-Strider-

LiNda said...

betul tu...at least mereka da berjaya capai ape yg mereka mahukan. takde mase utk mengata org lain, sebab lebih baik mase kite diabiskan utk fokus hidup sendri :)

Anak Pak Muin said...

this is true

Rapunzeel Cikilolo said...

oh mai mulut...

eita said...

kena sentiasa positif

Nick Nashram said...

besa la bro.
bila kita duk atas org fikir negatif.
bila kita duk jatuh org kata macam2.

Nong Andy said...

hahaha.. manusia memang tak senang tengok org lain senang..

AyueJean AJ said...

1 je jangan suka nak berhasad dengki....
Rezeki masing2..

Merok said...

Betul tu. Ukur baju di baju sendiri.

4feet8 said...

mm.. beberapa org yg sy jumpa yg berjaya, selalunya balance. ada agama, dan berjaya di dunia juga.. ;)

Amin A. R said...

mata, otak, mulut sama2 berfungsi serentak untuk menilai orang.....

Myra Jay said...

Jika kita sentiasa +ve, pasti kita akan senang melihat kejayaan dan kesenangan org lain..

aizamia3 said...

sekurang-kurangnya dia berusaha untuk mendapatkan harta tersebut.. sedangkan pihak yang lain sekadar berkata2 tetapi tidak berusaha..

inche hlovate said...

untuk renungan bersama..sebelum ngata org kita kena la cermin dulu diri kita kan..kdg2 tu sibuk kan hal org tapi lupa pasl diri sendri

Etuza Ezawarna said...

cerminlah diri dulu, tak apa jika kita tak busy body, kita kira selalu ke hadapan kerana kita selalu positif..

Dezee said...

Male..mulut tempayan boleh la kita tutup..mulut orang..orang kita suka bercakap sebelum berfikir..

Iman Nur Aima said...

saya terpaksa setuju =)

Felly Sophia said...

Rezeki masing-masing.

caliph shuriken said...

mmg bertuah klau bole seimbangkan dua dua skali ^^

azstory said...

untuk kepuasan diri apa salahnya.. cuma jgn la tidak mampu tapi makan pakai macam orang terlebih mampu..

matlamat didunia dan matlamat diakhirat dua2 ada hubung kait..