ADVERTHOLOGY

Thursday, June 6, 2013

coffee, anyone?







Sebenarnya saya bukanlah peminat kopi sejati. Ianya lebih kepada kecenderungan pengaruh bapa mertua yang suka minum kopi setiap kali bersarapan. Bila dah selalu terikut pekena kopi, tiba tiba rasa macam "ehhh, sedap jugak air kopi ni ye". Setelah di'google', ternyata boleh tahan banyak juga khasiat kopi ni. Dalam erti kata lain, kopi bukanlah selera 'orang tua' sebaliknya kopi mempunyai khasiat yang baik untuk menjadikan tubuh badan sentiasa 'muda'.

Hakikatnya, kita memang perlu tahu kebaikan yang ada pada kopi ni sebab selalunya kita dimomokkan dengan bahayanya kopi dan terus percaya tanpa usul periksa dan tanpa kita tahu hujung pangkalnya.

Antara kebaikan kopi ialah bertindak sebagai ejen antioksidan, mengurangkan risiko stroke, kanser kolon, parkinson, gout dan kanser payudara. Malahan kandungan kafein di dalam kopi juga mampu membekalkan tenaga.




Lain lain khasiat kopi, sila google sendiri. Jangan malas.












34 comments:

reenapple said...

Aku pun suka kopi jugak tapi sekarang ni tahan diri dari minum kopi sebab kopi ibarat dadah bagi aku,. Mueheheh

bukankosong said...

ada baik & ada juga buruknya jika diambil berlebihan

tehr said...

aku memang suka kopi
hehe
sekarang ni isteri juga turut sama minum kopi

Unknown said...

den memang wajib pekena kopi at least secawan sehari...:)

Unknown said...

sampai hati ckp kopi taste org tua... hahaha... saya peminat kopi.. dan jugak coklat, teh tarik, capucino, mocha, eh semua lah...ahahaha *pening kepala*

Chipsmore said...

Skang minuman harian sy kopiko 3 in 1.. kopiko = kopi, x jauh beza kan? heheh.. kalo kopiko 3 in 1 mst kurang khasiatnya kan...

whitecappuccino said...

ohhhh! I loooove coffee!

Unknown said...

penting tu..mengetahuai sesuatu b4 menghukum kan..tq info

Izwa Kamaruddin said...

black canyon mmg sedapppp :D

aizamia3 said...

sesekali bolehlah sebab saya tak boleh bau kopi sebab nanti ketagih.. hehehe..
teringat masa mengandungkan anak sulung.. mesti nak kopi.. selagi tak dapat gelisah je rasa.. ;)

eLL said...

saya tak suka kopi.
kadang2 balik kampung teringin minum kopi serbuk dalam plastik, zaman dulu punya tu. fuhhh, kopi O panas. dulu la... sekarang tidak. tak sesuai utk ibu~
hehe

Anonymous said...

gua peminat coffee, tapi minum coffee kena berpada-pada jugak..

Amin A. R said...

Saya suka sangat2 minum kopi... Tapi kopi bancuh sendiri la... Hehe :D

Sofea said...

aku more to chocolate.. :D

dill said...

saya suka kopi yang dibikin sendiri. dulu selalu ikut opah beli kopi timbang.

sekarang, mintak tolong kawan belikan ^^

dill.

My Little Diary said...

sy juga suka kopi...cicah pulak dgn biskut pingpong...hehehe

Nong Andy said...

Terima kasih...

Macam tau2 je saya malas google hehe..

Saya juga peminat kopi.. tapi pagi je boleh minum. Kalau petang.. alamatnya tak tidur malam jadinya.

Nong Andy said...

Terima kasih...

Macam tau2 je saya malas google hehe..

Saya juga peminat kopi.. tapi pagi je boleh minum. Kalau petang.. alamatnya tak tidur malam jadinya.

Gdsbnga said...

minum kopi bila nak stay up selalunya

Mohd Shubhi said...

SAYA MEMANG HANTU KOPI 'O'. Kopi Cap Hang Tuah

Serius said...

Saya pun minat minum kopi tapi minum pada masa2 tertentu je..waktu malam saya dah tak minum kopi sebab saya jenis yang kalau minum minuman yang berkafein, tak boleh nak tidur..

gadisBunga™ said...

sebab tu saya tak boleh tingal kopi. sebab tau khasiatnya tu. hehehe~

Liyana Zahim said...

Kopi ais pun best!

Anonymous said...

Wait2..then how come doktor suruh aku cut off caffein?

Tinta Lana said...

Assalamualaikum.

Senak saya bila baca tang, kopi bukanlah selera 'org tua'. ehehehe

Saya peminat kopi. Bukan jenis tegar tapi jenis mesti. Sehari mesti minum kopi. Kalau stok habis n take time nak beli, saya ganti dgn teh.

Tapi..makcik2 saya kat kmpg mmg tah, beria2 ckp jgn minum salu kopi lana, tak elok..tak elok, kome usoh le minum lagi kate deme. kan dah kuar loghat peghok,ekekeke.

Saya stiap hari mnum kopi..sejak habis SPM smpai skrg.. tah, ok je. Jgn 5,6 cwn shari sudah.

Dr K said...

Tapi aku lebih gemar nescefe..dan ianya adik beradik kopi juga :)

Mindaberbisa said...

Kepahitan kopi singgah di tekak memberi satu nikmat tak terkata. :)

hanaahmad said...

bukan penggemar kopi, tapi kopi vietnam enak sekali!

caliph shuriken said...

baru2 ni sy ketagih latte, erkk...

Bunda_nora said...

assalam,

sebelum2 ni, anggapan kita asal minum kopi kaitkan dgn kafen...asal kafen kaitkan kopi..

sekarang ni baru tahu..kopi juga ada agen antioksidan...

ellynadyra said...

Kopi mmg best layan. Rugi ar ko lambat layan kopi hahaha

intanfirdaus247 said...

saya memang suka kopi...:) semua jenis kopi saya suka

Anonymous said...

kopi sedap tau...

ketagihan

:)

HeNRieTTa JoSe said...

Dan kerana kopi itu...hehehe...dh lamer xmnum kopi....