Sunday, August 21, 2016

simpanan shariah kwsp (ii)





Alhamdulillah, selesai menukar yang konvensional kepada shariah. Bila dah ada pilihan shariah ni saya rasa memang patut kena beralih kepada shariah. Sebelum ni takde, so takpelah.

Pasal dividen yang tidak dijamin tu memang perkara biasa dalam shariah kontrak. Hal kecik je, tak perlu diperbesarkan. Sedangkan hari esok pun belum di jamin kita ni hidup lagi atau tidak.


InsyaAllah, kalau ada rezeki, ada dividennya. Simpanan Tabung Haji pun tidak menjamin dividen hujung tahun tetapi setakat ni dividen yang diberi boleh tahan tingginya.


Buat masa ini fikirkan sahaja faedahnya di akhirat dengan menukar yang konvensional kepada shariah, berbanding faedahnya di dunia iaitu kadar dividennya.




Tuesday, August 9, 2016

simpanan shariah KWSP


Alhamdulillah, konsep shariah semakin diterima. Dengarnya crowded jugak kaunter KWSP seluruh negara apabila orang ramai mula hadir untuk menukar konsep simpanan mereka daripada konvensional kepada shariah konsep.

Walaupun hanya akan berkuat kuasa 1 Januari 2017, tetapi ramai yang mengambil langkah awal menukarnya. Dengarnya allocation untuk shariah-base ni adalah RM100 billion untuk tahun ini. Makanya, first come first serve. Kalau lambat daftar (tarikh tutup 31 Ogos 2016) ataupun allocation sudah dipenuhi, makanya nama akan ada dalam senarai menunggu untuk allocation tahun yang akan datang.

Saya? Harap harap sempat tukar untuk tahun ni. Minggu depan baru boleh cuti. Itu pun kalau lulussssssssss.



Sunday, August 7, 2016

Jason Bourne kembali !!




Jason Bourne. Filem kegemaran dah mula ditayangkan di pawagam. 
Memang tak pernah terlepas menonton Jason Bourne sebelum ini. Jason Bourne Identity, Supremacy, Ultimatum dan akhir sekali Legacy. Cuma Filem yang terbaru ni nampaknya kena tunggu masuk Astro Best baru bleh tengok.

Zaman tengok wayang sudah berakhir nampaknya.




Friday, July 29, 2016

salam jumaat



"Kita terlalu sibuk mengejar perkara yang bakal ditinggalkan, hingga terlupa mengejar perkara yang bakal dibawa"