CPLUS

Wednesday, July 1, 2015

kalau terlintas dihati nak buat baik, buat je


Seorang ustaz ada sampaikan pesan :

Kalau tiba tiba rasa nak bersedekah kat tabung masjid/tabung anak yatim, bersedekahlah walaupun RM1. Jangan tangguh tangguh.

Kalau tiba tiba rasa nak solat berjemaah di masjid, pergilah walaupun sebelum ni hanya solat berjemaah masa solat jumaat je.

Kalau tiba tiba rasa nak malam ni nak solat terawikh, pergilah walaupun tak istoqomah sepanjang ramadhan.

Sebab ustaz tu kata, bulan Ramadhan ni dibuka pintu syurga dan ditutup pintu neraka. Bulan ramadhan bulan beramal. Setiap amalan baik digandakan pahalanya berkali kali ganda.

Makanya, kalau rasa nak buat benda baik tu, buatlah. Walaupun sebelum ni jarang buat. Jangan malu malu. Jangan ada rasa janggal. Jangan tangguh tangguh.
Buat je.

Faedahnya kalau tak nampak sekarang mungkin nampak kat akhirat nanti.


Friday, June 26, 2015

spekulasi menyumbang kepada lonjakan harga hartanah



AEON bakal dibuka di Bandar Baru Nilai dan dijangka akan beroperasi mulai 2018.

Haaaaaa.... nampak tak, nampak tak? Apa maksudnya tu?

Spekulasi mampu menaikkan harga hartanah si pasaran.  Inikan pula berita yang sahih seperti ini. Pasti akan mempengaruhi harga hartanah disekitar Bandar Baru Nilai. 

So, jika anda sedang mencari hartanah, bolehlah cuba cari area sini. Ada beberapa projek apartment sedang rancak dibangunkan dikawasan sekitarnya seperti mesahill dan Ehsan Residence. Manakala untuk projek South Bayu pula sudah hampir siap. Harga juga masih mampu milik. Tidak semahal hartanah di KL.

Ohh ya, untuk apartment south bayu tu saya ada beli 1 unit. So jika ada yang teringin nak bermastautin kat Nilai bolehlah 'roger' kat saya je :-))))))))))))





Tuesday, June 23, 2015

'ala kadar' yang bagaimana dipanggil 'ala kadar'?



Ada orang cakap membeli juadah berbuka puasa biarlah ala kadar sahaja. Tapi kat tangan ada 5,6 beg plastik hasil belian kat pasar ramadhan tadi.

Ada orang cakap nak buat majlis kawen biar ala kadar. Tapi pasang sampai 5,6 khemah. Tak tengok lagi duit dan dulang hantarannya.

Hakikatnya, tahap manakah 'ala kadar' itu dipanggil 'ala kadar'. Semestinya berbeza bagi setiap orang. Bergantung kepada faktor ekonomi dan taraf kehidupan. Lain orang lain bajet ala kadar nya.

Jangan memandai atau cepat sangat judge orang bawak 5,6 bungkus makanan untuk berbuka puasa. Mungkin anak dia ramai, dan mungkin dia beli stok untuk bersahur sekali. Kita nampak berlebihan padahal pada dia itu ngam ngam je untuk ahli keluarga kat umah yang nak dekat 8 orang (contoh).

Orang yang buat majlis kawen besar besaran padahal pada tuan punya majlis tu pun dia dah anggap 'ala kadar'. Yang ini mungkin faktor ekonomi, faktor sumber pendapatan. Kita nampak Bajet RM30k besar tapi bagi dia masih dalam lingkungan berkemampuan. So tak payah nak jeles sangat. Duit dia banyak. (contoh).

Ada orang tempah baju raya sampai 3 pasang. Biarlah dia. Mungkin itu dah kira ala kadar pada dia sebab tahun tahun sebelum ni sampai 7 pasang dia tempah.(contoh).

Dalam kehidupan ni tak perlu nak membanding bandingkan sangat diri sendiri dengan orang lain. Dah kalau mampu, buat je lah. Kalau mampu sikit, buat sikit. Kalau mampu banyak, buat banyak. Self-reward katanya. Janji puas hati. 



Sunday, June 21, 2015

pengaruh rakan sebaya


credit : thegoodquote instagram


Kecuali kawan yang blanjer makan tengah hari di bulan Ramadhan....kawan macam ni harus dihindari. Bukan setakat kawan seumur hidup. Ini jenis kawan membawa sampai ke neraka... haha.