Friday, July 8, 2016

selamat hari raya aidilfitri


Assalamualaikum,

Di hari raya ketiga ini saya ingin mengucapkan selamat hari raya aidilfitri kepada semua rakan rakan blog. Mohon maaf jika ada terkasar bahasa dan terasa hati ketika membaca entry saya di blog ini mahupun komen komen saya di blog rakan rakan.

Raya ketiga baru sempat nak ucap selamat hari raya. Entah apa yang sibuk sangat tak tau lah :-)



Thursday, June 23, 2016

10 malam terakhir Ramadhan


Saya teringat tazkirah seorang ustaz di sebuah masjid baru baru ini. Kata ustaz tersebut lebih kurang begini :

" Kita sering berdoa supaya dipertemukan dengan bulan Ramadhan. Setiap tahun selepas tamatnya Ramadhan kita akan berdoa supaya dipertemukan lagi dengan Ramadhan yang seterusnya. 

Nah !! Allah sudah makbulkan permintaan kita. Dipanjangkan umur untuk bertemu lagi dengan Ramadhan. Dan adakah dipergunakan sebaik baiknya nikmat ini? Adakah dipenuhi segala kelebihan bulan ini sebaik baiknya? Dimana kita disepanjang malam Ramadhan kali ini?? Terbaik kah amalan kita tahun ini jika dibandingkan dengan yang lepas lepas? "

Ujar ustaz lagi :

" Di malam 10 terakhir Ramadhan, Rasulullah melipat gandakan ibadat baginda. Untuk apa?

Untuk mendapatkan malam Lailatul Qadar. MasyaAllah, Rasulullah yang sudah dijamin syurga juga bersungguh sungguh beribadat demi malam Lailatul Qadar. 

Bagaimana pula kita?? "


Ps : untuk ingatan bersama, terutamanya saya yang tukang tulis ni, asyik tido je kerjanya... ehhh



Monday, June 20, 2016

keperluan menukar duit raya.



Terjumpa iklan ini melalui whatsapp group. Jika benar iklan ini adalah dari bank negara, mungkin ada asasnya sebab kebanyakkan bank tahun ni terima stok duit raya 'recycle'.

Maksud 'recycle' tu ialah duit raya yang masih baru dan cantik tetapi tak lah betul2 baru sampaikan nombor sirinya masih cantik tersusun 1 hingga 100 setiap bundle. Kalau ada stok yang betul betul baru pun mungkin tak banyak. 

Rasanya tak perlu lah beria sangat nak tukar duit yang betul2 baru.   Rasanya kalau dapat masih cantik dan elok tu pun dah ok. Nilainya tetap sama.

Sekarang ni berebut nak tukar duit baru tapi nnt lepas raya berebut nak bank-in semula dalam akaun simpanan di bank. Pusing pusing ke situ jugak.

Cuma, cadangan untuk duit raya elektronik tu macam tak sesuai. Rasa hilang seri , hilang tradisi di pagi raya kalau tak hulur/terima duit raya dalam sampul raya kan. Kadang kala ada sesuatu perkara yang tak perlu diubah demi menjaga keistimewaan dan 'feeling' menyambut hari raya.




Sunday, June 12, 2016

FiersD'etreBlues





Euro 2016. 
Macam biasa, team France sentiasa menjadi pilihan.
Harap harap Antoinne Griezmann join Chelsea next season.





PS : Pakai jersi lama. Takde bajet plak nak beli jersi france yang baru ni.