ADVERTHOLOGY

Tuesday, November 24, 2020

terkono den

Dua tiga hari ini tekak kering dan gatal gatal mengundang batuk. Tak teruk sangat batuknya, sikit sikit sahaja tapi sejak coronavirus ni batuk dah jadi perkara yang sensitif. Kalau batuk tu semua orang pandang dan buat muka.  Walaupun batuk dah lama wujud sebelum coronavirus wujud lagi. 

Maka selepas habis waktu kerja,saya segera ke klinik ambil ubat batuk. Kat kaunter luar tu, receptionist ke penyambut tetamu ke, penyambut pesakit ke entah apa nama. Staff klinik dalam usia hujung2 40an nak masuk 50an kot. Meriah orangnya, mesra berbual dengan loghat nogorinya. Style makcik makcik.

Selesai jumpa doktor, saya ke bahagian ambil ubat. Rupanya makcik tu juga yang bertugas bagi ubat. Memang multi-tasking. Mujur bukan dia juga yang jadi doktor tadi.

Macam macam nasihat. Saya dengar je lah. Nak sambung sembang lebih lebih tengah tahan batuk ni. Cara minum ubat batuk tu kena minum pelan pelan jangan terus telan, bagi ubat batuk tu lalu lama skit kat tekak tu. Jangan minum air sebelum dan selepas minum ubat batuk. Hah, gitulah lebih kurang. Banyak lagi petua dia bagi, saya je yang dah lupa.

Macam biasalah bila dapat ubat batuk ni. Secara automatik terkeluar lah soalan 'ubat ni mengantuk ke tak?' 

Selamba makcik tu jawab, "ubek ni tak ngantuk, yang mengantuk tu mato kau"

Saya pun join makcik tu tersengih sengih selepas jawapan tersebut diberi sambil berlalu pergi dan memikirkan adakah jawapan itu termasuk dalam salah satu petua dia atau dia sedang bergurau dengan saya.. hehe

Malam tersebut saya minum ubat batuk dan saya tidur lena.