Macam mana nak buat sesebuah kedai makan tu tak putus putus dikunjungi pelanggan yang datang ingin menjamu selera sepertimana sebuah stesen minyak yang tidak putus putus dikunjungi kenderaan untuk mengisi minyak?
be a LEADER not Boss... when u r a LEADER so u x perlu drives employees , but u will coaches them .... this is not have in conventional biz(like kedai makan n petrol station) .... Boss use people not develops people....
1. Service mesti cepat. *gajikan tukang masak lebih dari satu.
2. Masakan mesti sedap. *makanan tak terlebih/terkurang perisa dan pastikan makanan yang dimasak bukan hanya untuk alas perut tapi untuk kenyang.
3. Suasana kedai mesti sentiasa bersih persekitarannya. *Kalau konsep kedai terbuka, pastikan tiada nyamuk.
4. Layanan pelayan mesti mesra. *Bagi trainning kepada pekerja supaya sentiasa tersenyum walaupun pelanggan banyak songeh. *Pelayan perlu cepat mengambil pesanan dan dengar apa yang pelanggan sampaikan dengan teliti. *Terapkan dalam jiwa pekerja,"Customer is always right"
5. Sentiasa sediakan stok makanan yang mencukupi. *Elakkan pelayan sampaikan ayat "Maaf kak/bang, ..(makanan tu).. dah habis..."
...rasanya itu saja yang terlintas dalam kepala buat masa ni. Kalau rasa pendapat ni kurang bernas, maafkanlah Dira ye... Itu sekadar pendapat pribadi saja. :)Good Luck!
1. Service mesti cepat. *gajikan tukang masak lebih dari satu.
2. Masakan mesti sedap. *makanan tak terlebih/terkurang perisa dan pastikan makanan yang dimasak bukan hanya untuk alas perut tapi untuk kenyang.
3. Suasana kedai mesti sentiasa bersih persekitarannya. *Kalau konsep kedai terbuka, pastikan tiada nyamuk.
4. Layanan pelayan mesti mesra. *Bagi trainning kepada pekerja supaya sentiasa tersenyum walaupun pelanggan banyak songeh. *Pelayan perlu cepat mengambil pesanan dan dengar apa yang pelanggan sampaikan dengan teliti. *Terapkan dalam jiwa pekerja,"Customer is always right"
5. Sentiasa sediakan stok makanan yang mencukupi. *Elakkan pelayan sampaikan ayat "Maaf kak/bang, ..(makanan tu).. dah habis..."
...rasanya itu saja yang terlintas dalam kepala buat masa ni. Kalau rasa pendapat ni kurang bernas, maafkanlah Dira ye... Itu sekadar pendapat pribadi saja. :)Good Luck!
Semuanya bergantung pada kelazatan masakan, layanan mesra, servis pantas dan harga yang berpatutan. Jika semua ini dititik beratkan, pelanggan tak akan lari..
15 comments:
er...kualiti dan kesedapan makanan akan menambat hati pengunjung..hehe
upah tukang msak yg hndal & letak hrga paling murah ^^
mcmna erkk..?? berat juga masalah negara ne..
bg layanan yg terbaik dan sedap..
pikat selera, dan hati terpaut, maka akan selalu bertandang kerna telah jatuh cinta dengan kesedapan.
makanan mesti sedap & harga berpatutan :)
dill.
buka kedai mkn free.hiihiihi
ikut cara mamak.
be a LEADER not Boss... when u r a LEADER so u x perlu drives employees , but u will coaches them .... this is not have in conventional biz(like kedai makan n petrol station) .... Boss use people not develops people....
bnyk aspek,yg penting masak kena sedap,ikhlas! jgn reti nak meniaga dpt untung je
1. Service mesti cepat. *gajikan tukang masak lebih dari satu.
2. Masakan mesti sedap. *makanan tak terlebih/terkurang perisa dan pastikan makanan yang dimasak bukan hanya untuk alas perut tapi untuk kenyang.
3. Suasana kedai mesti sentiasa bersih persekitarannya. *Kalau konsep kedai terbuka, pastikan tiada nyamuk.
4. Layanan pelayan mesti mesra. *Bagi trainning kepada pekerja supaya sentiasa tersenyum walaupun pelanggan banyak songeh.
*Pelayan perlu cepat mengambil pesanan dan dengar apa yang pelanggan sampaikan dengan teliti.
*Terapkan dalam jiwa pekerja,"Customer is always right"
5. Sentiasa sediakan stok makanan yang mencukupi.
*Elakkan pelayan sampaikan ayat "Maaf kak/bang, ..(makanan tu).. dah habis..."
...rasanya itu saja yang terlintas dalam kepala buat masa ni. Kalau rasa pendapat ni kurang bernas, maafkanlah Dira ye... Itu sekadar pendapat pribadi saja. :)Good Luck!
1. Service mesti cepat. *gajikan tukang masak lebih dari satu.
2. Masakan mesti sedap. *makanan tak terlebih/terkurang perisa dan pastikan makanan yang dimasak bukan hanya untuk alas perut tapi untuk kenyang.
3. Suasana kedai mesti sentiasa bersih persekitarannya. *Kalau konsep kedai terbuka, pastikan tiada nyamuk.
4. Layanan pelayan mesti mesra. *Bagi trainning kepada pekerja supaya sentiasa tersenyum walaupun pelanggan banyak songeh.
*Pelayan perlu cepat mengambil pesanan dan dengar apa yang pelanggan sampaikan dengan teliti.
*Terapkan dalam jiwa pekerja,"Customer is always right"
5. Sentiasa sediakan stok makanan yang mencukupi.
*Elakkan pelayan sampaikan ayat "Maaf kak/bang, ..(makanan tu).. dah habis..."
...rasanya itu saja yang terlintas dalam kepala buat masa ni. Kalau rasa pendapat ni kurang bernas, maafkanlah Dira ye... Itu sekadar pendapat pribadi saja. :)Good Luck!
pewwit..slmt berbulan madu yer..syiookk
Semuanya bergantung pada kelazatan masakan, layanan mesra, servis pantas dan harga yang berpatutan. Jika semua ini dititik beratkan, pelanggan tak akan lari..
layanan mesra paling penting selain drp mskn sedap...
Post a Comment