ADVERTHOLOGY

Friday, June 28, 2013

persediaan membasuh uri






Kandungan isteri saya sudah masuk minggu ke-38. Anytime je boleh bersalin dan diwaktu waktu ini saya merajinkan diri meng'google' salah satu perkara yang harus saya tempuhi untuk kali pertama nanti iaitu membasuh uri. Memang gabra juga memikirkan bagaimanalah keadaannya nanti tetapi mahu tak mahu saya harus hadapinya dan perlu ada persedian yang cukup. Alhamdulillah, banyak juga ilmu yang diperolehi ketika acara meng'google' dilakukan. Walaupun sekadar bimbingan teori dan bertulis tetapi cukuplah untuk memberi bayangan mengenai apa yang perlu dilakukan nanti.

Gambar di atas ialah Set Asas Pengurusan Uri yang saya beli dari sebuah booth di Mom & Baby Expo yang berharga RM35.00. Isi kandungannya ialah bahan bahan yang diperlukan ketika membasuh uri seperti asam jawa, garam, kain putih, sarung tangan latex dan periuk tanah bertutup. Limau nipis sahaja yang takde dalam set tu dan akan saya beli kemudian kerana limau nipis juga bagus untuk menghilangkan bau darah pada uri.

Kepada rakan rakan yang ingin berkongsi pengalaman dan petua ketika membasuh uri bolehlah kongsi kongsikan diruangan komen. Semoga ilmu yang dikongsikan memberi manfaat kepada saya nanti.

Terima kasih.





17 comments:

Ayue Rejaluddin said...

Tak lama lagi je tu nak jadi bapa..... =D

Bunda_nora said...

assalam, salam pagi jumaat...baru tahu ada set ini...baguslah cmtu...anak2 muda /bapak baru pun bolih praktikkan..

whitecappuccino said...

sekarang dah ada jual set macam ni ye? senang urusan kan? selamat menempuh alam baru nanti yer...

eLL said...

ala, sempat pegi ek aritu kat expo tu? ai tak sempat la. kalo ade maklumat, kongsi gak eh. 38w dah... uiiiii berdebarrrr... ai baru 36w tapi pun boleh bila-bila masa je keluar kan

MizzTina said...

oh..bru tau ada set ni.. senang la utk bakal² ayah nt..

Izwa Kamaruddin said...

saya pun perlukan benda nie...

Dr K said...

baasuh la uri dgn sempurna...tanam ia supaya tidak di kais binatang...

apa apa 'upacara' yg berbau syirik seperti mengasap atas tempat tanam uri...takyah la buat...

Nong Andy said...

wah... suami yg sgt prihatin. ada org kasi mak mertua/mak je yg buat.

Anonymous said...

wow... bagus nye dah siap ada jual

:)

ellynadyra said...

wah moden betul, siap ada jual set utk basuh uri...bagus2....basically itulah bahan2 nak cuci uri pun!
basuh bersih2 betul tau, sebab kalau ikut org2 tua, cara basuh uri, cara pengurusan uri tu sampai la ke proses tanam uri tu akan reflect pada keperibadian anak kita di kemudian hari....tak tau la kebenarannya atau tidak......cuma biarlah kita buat tu dengan niat, bacaan dan cara yang baik dah berhemah....insya Allah diberkati.
org2 tua dulu (refer keluarga saya la ye) masa basuh tu berpakaian elok2, sambil baca2 ayat quran, pastu masa tanam pun pakai baju elok2, amik wudhu, baca ayat2 quran, tanam tak terlalu dlm supaya baby cepat tanggal pusat hehehehehhe ada yang letak pensel bagai, tapi saya tak pernah lak buat cam tu....dah tanam, org2 dulu letak pelita utk kasi terang hehehehheheheheheh saya tak buat, sebab ada lampu solar kat luar umah tu.....pakcik saya lak dia tala spot light kat tempat dia tanam uri ....sekadar perkongsian! mcm2 budaya dan adat resam, so pilih la yang terbaik dan bersesuaian, good luck father to be

Tinta Lana said...

Salam..

Saya nak menumpang kongsi ilmu disini boleh..

Saya pun tak tahu sangat benda camni..

caliph shuriken said...

sy pnah tgk adik sy basuh uri.. rasa seram jgak, huh.. apa2 pun, gud luck, bro ^^

Unknown said...

bro jangan lupa masuk labour room yer...pasti menjanjikan kenangan terindah...:)

Sigaret Perisa Kafein said...

tahniah!

tiada apa dapat dikongsi. tapi bersedia secukupnya. saat genting ni.

Semoga dipermudah. :)

-AsaSiaga-

reenapple said...

Ooo.. semoga semuanya dipermudahkan. Amin.

iKhRam said...

sebagai seorang yg bujang
perkara membasuh uri sebegini memang perkara baru bg saya...

uish..
tak ready la lagi nampaknya nakmenajdi seorang ayah...??

nampaknya still membujang.

Anonymous said...

Aku baca jer nk pitam dah male..haha