ADVERTHOLOGY

Friday, August 2, 2013

scene balik kampung malam raya



Saya pernah melaluinya beberapa kali dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Pahitnya terpaksa menempuh kesesakan jalan raya. Tetapi pada suatu ketika bila dikenang semula ada beberapa situasi yang sebenarnya sangat menyentuh perasaan dan melalui momen momen yang sangat manis untuk diingati.

Mendengar takbir raya berkumandang melalui radio kereta. Lagu lagu raya diputarkan. Apabila melalui kawasan kampung, kelihatan pelita dinyalakan hampir disetiap rumah. Kelihatan kanak kanak bermain bunga api dan kedengaran bunyi mercun berdentam dentum.

Bayangkan..... 'keindahannya' yang hanya boleh dilalui di malam raya.

23 comments:

t.a.t.a said...

Setiap kali musim perayaan, jalan jammed sebab ramai orang balik kampung, saya pulak lalu jalan yang bertentangan yang tiada jammed pun. Lalalala.. dengan senang hati laju aje memandu, sambil senyum sinis kepada mereka yang terperangkap dalam jammed di lorong sebelah. hahaha.

Invisible Me said...

Seromok sebenarnya momen macam tu.
Bukan selalu~

reenapple said...

Ah yaa... begitu.. Aku tak pernah alami... Satu hari mungkin. :)

whitecappuccino said...

orang yg balik kampung aje yg dapat rasakan keindahan itu. sungguh indah sebenarnya.

Dr K said...

Betul tu..moment yg hanya dtg setahun sekali

intanfirdaus247 said...

saya pernah tersekat atas highway lama tesangat tp bukan malam raya..masa tu raya cina..sampai sakit perit tahan nak terkucil..huhuh

Nong Andy said...

Paling suka tgk pelita di luar rumah. Macam pertandingan pelita paling banyak pun ada..

Masa kecik dulu.. lawan bunyi mercun sapa yg paling gempak.. haha. Ingat je dah rasa manis..

Anonymous said...

MM balik mana?

Unknown said...

saya pun pernah mengalaminya , memang syahdu giler !

Lelaki said...

kalau x jemmm mana ada rasa beraya balik kampung!

eita said...

seronok nyer dapat balik kampung..kita tak pernah balik kampung...

Teena Tna said...

Betul tu, dulu zqman kanak2 hari raya paling seronok, dapat main bunga api, round satu kampung apsambil takbir raya. Tp skang suasana tu dah xde...

Unknown said...

balik kampung punya pasal ^_^

pisau belati said...

Pembunuh Tanpa Bayang:-

ya...mungkin bagi sesetengah orang ia momen yang cukup indah.tapi bukan pada aku.tahun ini semuanya bagai tiada makna.

Anonymous said...

Kg aku xder dh benda tu semua..

||aLeaSaRa|| said...

disebabkan kerja menimbun di office, pernah terpaksa balik masa malam raya ke perak.rasa sebak dengar takbir bergema di masjid2 yang kami lalu,nampak pelita panjut dan rumah2 dihiasi lampu kelip2.nampak kaum lelaki berjalan berkumpulan untuk bertakbir di rumah seterusnya...indahnya!!!

caliph shuriken said...

dh lama x rasa 'keindahan' cmni...

Syazwan Che Deraman said...

bro, rumah kat mana?

aizamia3 said...

Kawasan sekitar saya akan jadi berwarna-warni dan akan kupastikan tidak ketinggalan moment yg indah itu..

ewanthology said...

@syazwan : kampung ke? kampung den kat n9 walaupun lahir kat johor...huhu

Unknown said...

Tahun ni saya 18hb baru balik kampung. Kira raya ke 10 la baru nak merasa beraya kat kampung.

Sebab mama ngan abah dua-dua kerja.

Tinta Lana said...

Salam.

Saya tak pernah lagi balik malam raya..biasanya shari sebelum raya atau raya pertama pas solat raya tu, baru balik kampung.

Lan Bingka said...

Aku memang selalu balik malam raya. Arah nak ke Selatan ok je :)