ADVERTHOLOGY

Thursday, November 20, 2014

macam mana nak selesai masalah, kalau kita tak tahu puncanya?



zest point,bandar kinrara


"Kerja makan gaji memang cukup2 makan..klu nak bermewah sikit kena mula meniaga... yg kaya kaya ni pun kebanyakkannya berniaga. Ada yang kata isu politik mempengaruhi, itu satu hal jugak. Tapi pengaruhnya bukan seratus peratus dan sampai bila nak salahkan isu politik yg tak berkesudahan? Kalau tukar pentadbiran, automatik kita boleh kaya raya ke? tak jugak.... pokok pangkalnya atas usaha diri sendiri jugak. Kalau dah malas usaha dan rajin komplen je. Tak kisahlah siapa pun yang memerintah, sama je kau kat situ jugak."

~ nama dirahsiakan ~



14 comments:

MizzTina said...

ye...kena usaha..klu malas, ke situ gak..


tp, ada kwn sy benti keje sbb nk berniaga..tp rsnya dh dkt 4thun, xde nmpk hasil.. 2kali tukar kedai, 2kali gak "ranap".. jual rumah.. dpt pengajaran dri situ, semua bnda mula dr bwh.. xde benda yg terus senang.. usaha n terus usaha..kalau dah senang, jgn sombong..

Unknown said...

saya rasa perkara yg melibatkan politik tu biasanya kontraktor. utk dapat projek, politik adalah salah satu penyumbang persen nya.

tapi kalau nak buka kedai makan, kena tau politik kedai makan juga sbb mcm biasalah, takkan kedai sebelah/kedai berdekatan suka kalau pelanggan mereka datang ke kedai kita, kan?
memanglah rezeki masing-masing, tapi ada sesetengah orang tak dapat terima dan anggap kau potong rezeki mereka. jadi, kenalah bersedia di situ bila tiba2 kawan2 kau cakap;
"aku tgk kedai kau selalu penuh takde tempat duduk pun"
walhal, takde orang pun masuk..

2 contoh saja.
sbb pengalaman kawan-kawan/saudaramara terlibat 2 perkara ni saja.

kesimpulannya,
kena bersedialah fizikal dan mental dengan semua risiko.

Teacher Basariah said...

kerja apa pon ada dugaan..tambah2 klu bab meniaga ni..orang nampak sennag sket mulalah dengki dan nak cantas mencantas..tapi itulah hidup..takkan senang2 je Allah nak bagi kita syurga sebelum kita diuji..ye tak?

JR said...

Bisnes yang berjaya adalah adunan pengalaman, bakat dan usaha keras. Kalau dah kerja dengan gomen kemudian nak terjun dunia bisnes tanpa pengalaman dan bakat dan tak nak usaha keras, lebih baik terus kerja dengan gomen tiap bulan dapat gaji walau tak seberapa dari mengejar sesuatu yang sangat tak pasti...

Nizam.Ariff said...

Hati kena cekal....
Aku? kurang cekal.

Hazmin Hamudin said...

Kalau malas dan tak nak usaha memang tak boleh buat apa la. Nak meniaga pun bukan benda mudah. Nampak je macam senang.

aizamia3 said...

Bila kita berusaha untuk memajukan ekonomi keluarga.. ada pulak yang cuba mengambil kesempatan tidak suka/tidak puas hati dengan apa yang kita usahakan.. Sayang.. akhirnya terkubur disebabkan sikap segelintir yang tidak suka/tidak puas hati.

Sham said...

Teringin gak nak buat bisnes ni tp tak kompiden la plak...

bobiedanbad said...

Tak ada yg datang bergolek2, kn usaha :)

intanfirdaus247 said...

salam..yg penting kena ada usaha..dan paling penting sentiasa jaga hubungan dengan Allah...bila kita jaga..insyaAllah yang lain akan terjaga juga..:)

Anonymous said...

mana-mana pun sama.

tapi sejak-sejak aku tolong Encik L berniaga memang aku ada lebih duit sikit.

ada ketika aku takde duit lansung.

one thing, peniaga lebih kuat mental & berani dan terpaksa mencuba all the way round untuk mendapat / menyiapkan sesuatu kerja.

that's why masa dapat untung kite kaya but bile salah percaturan kite rugi...

pendapat je wan. betul ke salah tktau ler...

hehe.

Mek Onie said...

apapun usaha je paling penting :)

Unknown said...

usaha dan bermula dari bawah.. bukan start2 je dah nak untung banyak.. kena kerja keras, hasilnya mesti manis..

Time Traveller said...

Memang kene buat side income kalau tak ikut mkn gaji jer mmg penat... dunia sekarang kan..